موضوعات داغ

چرا رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی قابل اعتماد نیستند؟

رسانه‌های خارجی بخوانید معاند که با پوشش زبان فارسی‌ این روزها از کوچکترین اتفاق یا رویدادی سواستفاده کرده تا تصویری بسیار منفی از ایران بسازند که با واقعیت تفاوت بسیار زیادی دارد. این هدف را دنبال می‌کنند که حداکثر سودجویی را برای تخریب جمهوری اسلامی و مردم ایران را به کار گیرند .

حسن عباسی روزنامه‌نگاران و از اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در یادداشتی به بیان دلایل و چرایی غیرقابل اعتماد بودن رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور پرداخته‌ است.

رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و علاوه بر آن برخی کانال‌های مجهول در تلگرام، اینستاگرام و توئیتر امروز به اتاق جنگ روانی آمریکایی و اسرائیلی علیه مردم ایران بدل شده‌اند که بازدیدکنندگان این رسانه‌های فیک عمدتا با دستکاری‌های فنی بالا نگه‌داشته می‌شوند و سعی دارند با پمپاژ اخبار منفی و نا امید کننده و بهره گیری از تاکتیک مظلوم‌ نمایی و برانگیختن عاطفه و احساسات مخاطبان به گونه‌‌ای اطلاع‌ رسانی کنند که مخاطب را اغوا شود.

– رسانه‌های خارجی بخوانید معاند – که با پوشش زبان فارسی‌ این روزها از کوچکترین اتفاق یا رویدادی سواستفاده کرده تا تصویری بسیار منفی از ایران بسازند که با واقعیت تفاوت بسیار زیادی دارد. این هدف را دنبال می‌کنند که حداکثر سودجویی را برای تخریب جمهوری اسلامی و مردم ایران را به کار گیرند.

جالب اینجاست وقتی هیچ رخدادی در مسیر جوسازی رسانه‌ای آنان نباشد، دست به خبر سازی زده و با بهره‌گیری از ترفندهای جنگ روانی به دنبال پمپاژ ترس و وحشت در جامعه بخصوص این روزها در بی‌ثبات جلوه دادن فضای اقتصادی کشورند.

رسانه‌های معاند، امید را نشانه رفته‌اند

این تحرکات از سمت دشمنان ملت ایران با پوشش رسانه‌ای مسئله تازه‌ای نیست ، اما نکته اینجاست که به تازگی این بمباران خبری به نسبت قبل بسیار افزایش یافته و در شرایطی که ملت ایران در سختی‌های ناشی از مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها، گرانی و کرونا قرار دارند، دامن زدن به افکار مردم و سوق دادن آن به سمت حاکمیت را یکی از راهبردهای کینه‌توزانه این رسانه‌های می‌توان نام برد.

این رسانه‌ها که بارها شکل و شیوه دروغ‌سازی و دروغ پردازی در آنها در داخل کشور لو رفته است، می‌کوشند تا بهره‌برداری حداکثری از اوضاع کنونی را داشته و با مستمسک قراردادن برخی نوسانات در بازار کالاهای مختلف، هیجانات منفی جامعه را به سوی مسؤولان و نظام سوق داده و از رفتار منفعلانه مسؤولان دولتی نیز در این زمینه بهره جسته و کلیت نظام را به چالش بکشند.

پاسخگویی سریع و هنرمندانه به القائات و شائبه‌های ساخته و پرداخته شده در رسانه‌های بیگانه که عمدتا با تلفیق آن با ابزارهایی نظیر شهروند خبرنگار در هم آمیخته می‌شود، یک ضرورت برای خنثی ساختن جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن با ملت ایران است که تداوم رفتار منفعلانه بخش روابط عمومی دولت در این میان، سوال برانگیز است.

در رابطه با آنچه که در کشور طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در حوادثی مانند دختر آبادان، ناکارآمد جلوه دادن مجلس، مخابره اخبار خلاف واقع از وضعیت خبرنگاران، جعل اخبار بازداشت‌ و اعدام یا ربط دادن همه مسایل و مشکلات به دستگاه قضایی، انتظامی و امنیتی رخ داد. دقیقاً سالیانه این نوار رسانه‌های معاند در حال چرخش و تکرار است، اما آنچه متفاوت از گذشته بود و بسیار پر رنگ جلوه می‌کرد حضور به موقع و پاسخگویی شفاف رسانه‌های ارزشی با محوریت بسیج رسانه در جهت تنویر افکار عمومی بود که با تداوم این آرایش و تغییرات جدید رسانه‌ای امیدوارکننده است. 

زمانی که در ارتباط با حوادث اعلام می‌شود که علت واقعه را می‌دانیم، اما به علت مسایل امنیتی نمی‌توانیم اعلام کنیم یا اینکه با ابهامات گسترده‌ای رویداد تشریح می‌شود، قاعدتاً بایستی که توقع داشته باشیم تا دشمن هم شیپورهای رسانه‌ای خود را فعالتر کند.

رسانه‌‌های دشمن تا زمانی که اطلاع‌ رسانی مناسبی برای شفاف‌ سازی صورت بگیرد، بهره‌برداری و جریان‌سازی می‌‌کنند و خواهند کرد، ضمن این که معلوم نیست پس از آن، جریان اطلاع‌رسانی داخلی بتواند تأثیرگذار باشد.

معادلات اطلاع‌رسانی در کشور ما اینگونه بسته شده که مردم بایستی منتظر مثلا استاندار، آتش‌نشانی، شورای تأمین، مدیریت بحران و … بمانند تا که وقتی رویدادی رخ می‌دهد، همه آنها اعلام و تشریح کنند و رسانه‌های رسمی هم مسئول مخابره اخبار گردند که این امر طی کمترین زمان ممکن اتفاق نمی‌افتد و در این وقفه زمانی طبیعی است که زمین و توپ‌بازی در دست رسانه‌های رقیب و دشمن قرار گیرد.

اگر امروز درگیر یک جریان تحریف قوی و جنگ روانی وسیع هستیم که تأثیر زیادی بر افکارعمومی هم به جا می‌گذارد، این است‌ که متولیان رسانه‌‌ای و رسمی کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند یا درگیرمصلحت اندیشی‌های غیرضروری‌اند.

هدف این جریان تحریف در اطلاع‌رسانی که با سوارشدن بر موج شایعه تلاش دارند سناریوهای ضدایرانی و تحریمی خود را جلو برده و سپس توان رزمی و جاسوسی خویش را برجسته کرده و در نهایت با اکانت‌های فیک و رسانه‌های اینستاگرامی و تلگرامی فیک، روح امید را در ملت ایران بخشکانند.

انتهای پیام/ *

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا