خیز دوباره‌ی معدن‌کاران به منطقه تاریخی گچوئیه هرمزگان

وقتی دولت مقابل مردم یک روستا برای حفظ داشته‌هایشان می‌ایستد! بار دیگر اهالی گچوئیه بستک هرمزگان لرزه به دلشان افتاده که مسوولان استانی و کشوری چشم بر هم نهند و محیط زیست و منابع طبیعی و میراث فرهنگی این کشور را تقدیم معدنکاران کنند.میراث فرهنگی هرمزگان نظر قاطع خود را اعلام کند

«اشکان نیوز» مریم اطیابی؛ آنها پیش‌تر در تجمع مردمی که فرماندار، نمایندگان مجلس و دهیاران روستاهای اطراف حضور داشتند اعتراض خود را نسبت به صدور مجوز بهره‌برداری معدن اعلام کرده بودند و بارها و بارها به مسوولان مختلف نامه نوشتند.

امسال مهرماه۹۹ هم دو جلسه در فرمانداری برگزار شده و همچنان موضع روستاییان حفظ ارزش‌های طبیعی و تاریخی این منطقه بوده است.

آنها با تاکید بر این که کارشناسانی مستقل باید از این منطقه دیدن کنند خواستار توقف صدور مجوز بهره‌برداری معدنی در آن حوالی هستند.معدنی که پس از سال ۹۶ و توقف بهره‌برداری اینک بار دیگر معدن‌کاران خیز دوباره برای آن برداشته‌اند.

یکی از مناطق تاریخی مهم هرمزگان در شمال غربی آن و در منطقه گچوئیه بستک قرار دارد. در بررسی باستان‌شناختی این ناحیه که در سال ۱۳۸۴ صورت گرفته و سپس در بررسی‌ها و بازدیدهای دیگر بیش از ۳۵۰ اثر معماری، محوطه و تپه باستانی با قدمتی از ۴۰ هزار سال پیش تا دوره های معاصر در ناحیه یاد شده شناسایی شده است.

در این بین دره‌ای بنام «تنگ مهمانی» شواهدی از یک نظام آبرسانی باستانی شامل،آبراه‌ها ایجاد شده با سنگ و گچ، بقایای پُل های آبرسانی،شواهد چاه‌ها و قنات‌های ایجاد شده و همچنین برکه‌های ذخیره آب را در بر دارد.

در این نظام به دلیل آب شور منطقه، آب باران و یا آب چشمه‌هایی که در انتهای دره‌ها قرار داشته،با کانال‌کشی به دهانه دره‌ها منتقل شده و در آب‌انبارها و برکه‌ها برای مصرف کشاورزی، دام و شرب ذخیره می‌شده‌اند.

همچنین شواهدی از سکونت انسان شامل بقایای دیوارهای سکونتگاهی و آثار یک گورستان دوره ساسانی در داخل دره یافت شده است. اما اینجا هم مانند بسیاری از سایت‌های تاریخی از تیررس معدن‌کاران در امان نمانده است تا آنجا که سال۹۷ اعضای شورای شهر بخش جناح بستک در نامه‌ای به میراث فرهنگی خواستار کمک و جلوگیری از تخریب این آثار به بهانه‌ی معدن‌کاری شدند.

آنها معتقدند که معدنکاری مستلزم بکارگیری از ماشین آلات سنگین و عبور و مرور این نوع وسایل، جاده کشی، برداشت خاک و سنگ و ریختن نخاله و غیره است که آثار تاریخی و منظر طبیعی منطقه را از بین می‌برد.

قسمت تاسف‌بار این مساله آن است که جامعه محلی خواستار حفظ و بقای آثار است اما میراث فرهنگی و محیط‌زیست سکوت اختیار کرده و صنعت، معدن و تجارت به بیراهه‌ی خود ادامه می‌دهد.

رییس شورا و امام جمعه گچوئیه در خرداد ۹۹ خطاب به احمد جباری نماینده غرب هرمزگان در نامه‌ای ضمن تاکید بر داشته‌های تاریخی، فرهنگی و زیست‌محیطی این منطقه یادآور شده‌اند که در حال تشکیل تعاونی گردشگری هستند.

آنها بر اشتغال‌زایی مبتنی بر گردشگری پایدار و کشاورزی تاکید کردند و از نماینده خواسته‌اند تا از وزارتخانه میراث فرهنگی بخواهد اعتبار و تسهیلاتی مناسب منطقه تخصیص دهد.

در آذر ۹۶ هم نامه‌ای از سوی اشکان مختاری مدیر کل میراث فرهنگی استان هرمزگان به قاسمی رییس اداره صنعت و معدن استان ارسال شده که به جای برخورد قاطع و دفاع تمام قد از داشته‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی این روستا به استناد کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده،
اعلام شده با توجه به بکر بودن منطقه و قرار گرفتن در محدوده گردشگری، تاریخی و طبیعت‌گردی در صورت «صلاحدید»؟؟؟ و با توجه به نارضایتی مردم منطقه و گردشگران و آثار زیست محیطی از این اقدام ممانعت شود.

این در حالی است که در مهر ۹۶ اعضای شورا و امام جمعه نامه‌ای به جعفر سرقینی معاون وزارت معدن، عبدالله پرتابیان فرماندار بستک، حراست استانداری، قاسمی مدیر کل اداره معدن استان،امید ذاکری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان ارسال کرده و بر وجود قنات و چشمه، برکه‌بندهای ساروجی و بناهای تاریخی و خانه‌های مرمت شده برای ورود گردشگران و تلاش اهالی برای مهاجرت تاکید کرده بودند و خواستار جلوگیری از صدور مجوز بهره‌برداری معدن شده بودند.

▫️فیلم فوق از بستک‌نیوز است که اعتراض مردمی به مسوولان برای جلوگیری از بهره‌برداری معدن در گچوئیه را به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا