یک معادله ساده ریاضی؛ کسی که از گرانی مالیات می‌گیرد، ارزانی را دوست ندارد

اگر مردم رقیب ما باشند ترجیح می‌دهیم پولی که فقط در دست آنهاست بی‌ارزش کنیم ، تا پولی که فقط در دست ماست قدرت دادن دستمزد آنها را با وجه رایجی که دست آنهاست داشته باشد. تنها راه کم کردن دستمزد کارگر بی‌ارزش کردن پول است. اگر ما پول ملی را بی‌ارزش کنیم دلاری که دست ماست را به ۱۰ برابر می‌فروشیم و با آن یک دهم دستمزد قبل را می‌دهیم! حالا این یک‌دهم را ۲ برابر هم بکنیم با اینکه یک‌پنجم گذشته دستمزد می‌دهیم اعلام می‌کنیم حقوق شما را دو برابر کردیم. رابطه بین پول ما و مردم می‌شود رابطه دلار و ریال... اینطور دستمزد کارگر یک‌پنجم شد اما ما ادعا می‌کنیم حقوق‌ها دو برابر شده است! از همين دستمزد يک پنجم شده هم ماليات مي‌گيريم! چون دو برابر شده است..

این صحبت‌ها گوشه‌ای از اقتصاد جهانی شده است

آقایانی که جدول مالیات خانه و خودرو را اعلام کردید ، این قیمت‌ها را بر حسب اعلام دولتی می‌دانید یا قیمت حباب بازار؟یعنی با مالیات گرفتن می‌خواهید این قیمت‌های نجومی را رسمی کنید؟ یعنی شما می‌خواهید قیمت خودروهایی را که خودتان دو میلیارد کردید و زیر یک میلیارد به دلار جهانی است رسماً دو برابر اعلام کنید؟ منظور شما از خانه ۱۰ میلیاردی و خودروی دو میلیاردی قیمتی هست که بازار سیاه اعلام می‌کند؟ یعنی شما می‌خواهید با مالیات گرفتن این قیمت‌های نجومی بازار سیاه را رسماً از سوی دولت تعیین و تأیید کنید؟
با گرفتن مالیات از خانه ۱۰ میلیاردی یا خودروی ۲ میلیاردی قیمت نجومی و حبابی را در بازار سیاه مسکن و خودرو رسماً تأیید می‌کنیم. سوال اصلی اینجاست چه کسی از گرانی شاکی هستند؟ کسی که از گرانی سود می‌برد؟ اگر هرچه گرانتر مالیات بیشتر ، چرا گرانتر بشود بهتر نباشد؟ وقتى اداره مالیات خانه و خودرو شما را کتباً چند میلیاردى تأیید کرد ، یک گرانفروشى قانونى رخ داده است.
۱۰ یا ۳۵٪ (مالیات) از چیزی که ۱۰۰٪ گران بشود انگار ۲۰ تا ۷۰٪ شده باشد! چه کسی از گرانی سود می‌برد؟ مبارزه کننده با گرانی؟
مالیات هر چیز گرانتری بیشتر است، این یعنی گرانی برای مالیات گیرنده بد هم نیست!
وقتی مالیات یک مسکن دو برابر شود نمی‌شود تورم را ۱۰۰٪ اعلام نکرد زیرا سند دولتی دو برابر شدن قیمت همان مدرک ریاضی تورم رسمی است!
یک راه حل «نیمه کاره» اخذ مالیات معامله بر حسب تراکنش از املاک میلیاردى صفر «وقت معامله مکرر» است و نه به عنوان دارایى دست اول.. اینطور با محدویت زمانی در معامله با سرمایه، واسطه و‌ دلال تشویق نمی‌شود! معافیت از مالیات مصرف کننده اول و آخر خیلی‌ها را به نگهداشت غیر دلالی اموال و‌ ثبات قیمت ترغیب می‌کند.

بعد از این بابت داشته‌هایتان مالیات خواهید داد

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه (املاک، طلا، ارز و خودرو) در کمیسیون اقتصادی مجلس که در این رابطه مهدی طغیانی، نماینده مجلس تصریح کرد: این طرح هر نوع نقل و انتقال «املاک، وسایل نقلیه موتوری، طلا، زیورآلات و جواهرآلات و انواع ارز» را در کلیه نقاط کشور از جمله مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه کرده است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در این طرح منظور از عایدی سرمایه ، مازاد قیمت زمان انتقال دارایی نسبت به قیمت زمان تملک آن است.
وی همچنین افزود: در این طرح تصریح شده مالیات بر عایدی سرمایه براساس مدت تملک برای اشخاص حقیقی مطابق نرخ‌های زیر اعمال می‌شود:
املاک به استثنای اراضی بایر با نگهداری کمتر از یک‌سال با نرخ ۴۰ درصد، پس از یکسال سالانه سه واحد درصد نرخ کاهش می‌یابد و از سال دوازدهم و پس از آن با نرخ ثابت ۴ درصد.
انواع وسایل موتوری زمینی با نگهداری کمتر از یکسال با نرخ ۳۰ درصد، پس از یکسال سالانه ۱۰ واحد درصد نرخ کاهش می‌یابد و از سال چهارم و پس از آن با نرخ ثابت صفر درصد. و همچنین دارایی‌ها مربوط تصریح شده در این قانون (املاک، طلا، زیورآلات و انواع ارز خارجی و رمز دار) با نگهداری کمتر از یکسال ۳۰ درصد و با نگهداری تا دو سال ۲۰ درصد و با نگهداری بیش از دو سال ۱۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه اعمال می‌شود.
آقای طغیانی همچنین گفت: در این طرح همچنین شهرداری‌های کل کشور موظف شدند، اراضی بایر حریم شهری مربوطه را به صورت سالانه به اداره مالیاتی صلاحیت‌دار معرفی کنند که با این اقدام ۳۰ درصد درآمد حاصل از مالیات موضوع (بند ب) ماده ۴ به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد.
سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس تصریح کرد: این طرح دارای ۹ ماده با تبصره‌های متعدد است، امیدواریم با بررسی آن در صحن علنی و تصویب نمایندگان گام مهمی در جهت موضوع اصلاح مالیات‌ها مستقیم در کشور برداشته شود.

اراضى بایر شهرى در طرح جدید مالیات بر عایدى سرمایه مورد توجه ویژه قرار گرفتند. زمین‌هاى لختى که افراد می‌خرند و یک گوشه بایر مى‌اندازند تا قیمت کند‌، در طرح جدید مالیاتی هدف‌گذاری شدند. این زمین‌های رها شده ۳۰٪ مالیات سهم بند ب ماده ۴ درآمد شهرداری را تشکیل خواهد داد.
در طرح جدید مالیات بر عایدی اموالی که توسط مالک بیش از ۴ سال نگهداری شده باشند کمترین نرخ مالیات را دارند.
این امر مالیات را بر واسطه‌ها و دلالان اموال تا ۳۰٪ بالا می‌برد. اگر اموال منقول یا غیرمنقول زیر یک سال بعد از تملک مالک فروخته شوند بالاترین درصد (۳۰٪) مالیات را دارند.

براستی مگر همه سلاطین دلار و سکه و یونجه را نگرفتیم اما همه اینها چرا ۱۰ برابر گران‌تر شد؟ یعنی در کشور عشق هیچ‌کس سلطان نیست! باید دنبال وزیر بگردیم که قلعه رفته است. با این وضعیت موجود اگر بازار را چند سلطان اداره می‌کردند باید با محو سلاطین اوضاع آرام می‌شد چرا نشد..

در کشورى که مدفوع الاغ کیلویى ١٠٠ هزار تومان باشد توقع دارید گوشت گوسفند کیلویى چند باشد؟ این ارزش پول ماست؟

گفته می‌شود احتمالاً علت دو برابر شدن قیمت کره حذف تخصیص ارز براى واردات کره باشد.
دیدگاه وزارت بهداشت کره را کالاى آسیب‌رسان می‌داند.
کره علاوه بر مصرف مستقیم از مواد اولیه محصولات ثانویه صنعت شیرینی‌سازی است که باید افزایش قیمت آنها را به دنبال داشته باشد.

تخم مرغ کلسترول دارد قلب را مریض می‌کند ، خودرو تصادف میکند آدم می‌کشد ، روغن چیز بدیست. پنیر نمک دارد و با فشارخون مردم را می‌کشد، موبایل اشعه دارد و باعث بیماری یا بیعاری میشود ، طلا باعث تحریک جنس مذکر می‌گردد ، دلار موجب خروج ریال می‌شود.. بنزین هم به هواى پاک آسیب میزند ، اینطور باشد بیشتر کالاها آسیب‌رسان هستند باید دلیل خوبی برای گران شدن ۳۰۰ درصدی بیشتر این اقلام در سال گذشته داشته باشیم.
نگران هستیم که چون آلودگی هوای تهران موجب آسیب به ریه مردم می‌شود، اکسیژن آلوده هم تخصیص ارز نگیرد… سیگار چقدر گران شد؟

انتهای پیام/*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا