صنعتی‌ها آیینه فرهنگ شفاهی

محمد صنعتی را سالهاست بعنوان یکی از پیشگامان عرصه فرهنگ و ورزش و نیکوکاری در کرمان می شناسم .
مردی آرام و صبور و آینده نگر و البته مهربان .
یکی از ویژگی های اینگونه افراد که به نوعی فعال اجتماعی و فرهنگی بوده اند این است که همواره در حال مطالعه و پیگیری مسائل شهروندان هستند .
صنعتی نمونه ای شایسته از افرادی بودند که آیینه تمام نمایی از رنج ها و شادی های مردم کرمان هستند برای نمونه وی با مصداق و جزئیات درباره نحوه فعالیت زنده یاد افضلی پور برای ساخت دانشگاه در کرمان، چگونگی برق رسانی به شهر، نحوه خدمات رسانی اتوبوسرانی کرمان ، گسترش فضای سبز و محورهای شهری و آداب و رسوم کرمانی ها در شادی و غم و جزئیات فعالیت های ورزشی در شهر و نظایر آن بودند.
همین هفته گذشته که نشست هم اندیشی میراث معنوی و گویش های محلی استان کرمان توسط خانه ادبیات با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی برگزار شد آنجا گریزی به ادبیات شفاهی وفرهنگ عامه زده شد در این جا هم به بهانه روزمرگ آقای محمد صنعتی پیشنهاد می کنیم که اگر این سازمان آمادگی قطعی داشته باشند می توان با بهره گیری از یک گروه پژوهشگر متشکل از استادان و دانشجویان و محققان استان نسبت به جمع آوری و تحلیل محتوای تولید شده در زمینه فرهنگ شفاهی اقدام کنیم .
تا هنوز سایر پیشگامان عرصه فرهنگی و ورزشی و هنری در قید حیات هستند بهتراست مستند سازی مربوطه در قالب کتاب و فیلم انجام شود و برای آیندگان بعنوان گنجینه ای نفیس به یادگار بگذاریم.
بدون شک خاطره ها و سخنان ناگفته ی بسیاری از این پیشگامان در عرصه های فرهنگی و ورزشی جایی ثبت و ضبط نشده و نمی شود امیدواریم مدیران و متخصصان پژوهشگر فرهنگ شفاهی نیز توجه ویژه تری نسبت به این مهم داشته باشند .
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا